Spørgsmål og svar

Hej! Har du et spørgsmål? Så er du kommet til det rigtige sted. Her finder du vores oftest stillede spørgsmål i forskellige kategorier!

Sådan fungerer Motatos
Hvordan kan det være både billigt og bæredygtigt?

Da vi rent faktisk redder varer, der ellers ville blive smidt ud, og derved hjælper vores leverandører med at være mere bæredygtige, får vi lov til at købe deres produkter til lave priser. Derfor kan vi også sælge disse madvarer videre til dig til en fantastisk pris. Derfor er produkterne hos os både billige og bæredygtige. Vi synes nemlig, at alle bør have råd til at handle bæredygtigt. Dette ser vi selv som en revolution da bæredygtighed ofte opfattes som både dyrt og kompliceret. Motatos er ingen af delene.

Klimapåvirkning, hvordan fungerer det?

Så hvor skal vi starte? Mens vi venter på ny teknologi og rene og vedvarende energiløsninger, kan vi reducere vores drivhusgasudslip, hvis vi begynder at handle med lidt mere omtanke. Hvis vi alle beslutter os for at holde op med at gøre dumme ting, vil det faktisk bringe os et langt stykke hen ad vejen, mod en sundere og lykkeligere fremtid.

Madspild er virkelig, virkelig, virkelig, virkelig dumt, og faktum er, at det tegner sig for hele 10% af de globale drivhusgasudslip. Hvis vi kunne reducere disse udslip, ville vi ikke være langt fra at nå de globale mål. Ret utroligt, ikke?

Vores madbesparende virksomhed vil bidrage til tre ting:

Spare CO2! Redde fødevarer! Spare penge!

Hvis du vil grave lidt dybere ned i dette, skal du bare klikke her.

Hvordan afmelder jeg mig nyhedsbrevet?

Øv, er du virkelig sikker? Vi elsker at tale med dig! Da vi modtager nye produkter hver dag, er det godt at abonnere på vores kanaler for altid at holde sig opdateret med det nyeste sortiment, og de bedste tilbud. Men hvis du stadig ønsker at afmelde dig, kan du gøre det på denne måde:

Hvis du vil afmelde dig fra nyhedsbrevet: nederst i nyhedsbrevet skal du gå til: "Vil du afmelde dig vores nyhedsbrev? Så klik her", når du klikker på linket, vil du blive omdirigeret til afmeldingssiden.

Om indkøb & levering
Hvordan shopper jeg?

Som i en hvilken som helst anden onlinebutik. Klik på en vare, tilføj den til din kurv og gentag. Det kunne måske være et produkt fra vores eget brand. Når du er tilfreds med dine billige og bæredygtige fund, fortsætter du bare til kassen. Her kan du nyde tanken om, hvor mange penge du har sparet, og hvor meget spild du har skånet vores planet for. Herefter skal du vælge leveringsmetode og færdidgøre dit køb. Eftersom vi ikke har en fysisk butik, får du din pakke leveret direkte til døren eller til din nærmeste pakkeshop. Ret praktisk, ikk’?

Hvordan fragter vi din ordre?

Eftersom vi ikke sælger køle- eller frostvarer, kan vi transportere din ordre med de almindelige fragtfirmaer og levere dem til dig i hele Danmark, uanset hvor du bor. Læs mere om vores leveringsbetingelser.

Hvor er min ordre lige nu?

Ja, vi har det på samme måde. Når først vores ordrer er afgivet, kan vi ikke vente på, at kasserne kommer! Den nemmeste måde at finde ud af, hvor din ordre befinder sig i øjeblikket, er at oprette en konto hos os. Dette kan du gøre lige her. Her kan du følge din ordres vej til dig, fra du afgiver din bestilling, til den bliver afsendt fra vores lager. Når ordren er afsendt fra os, vil du få besked fra os og det valgte fragtfirma. Opret dig her

Jeg ønsker at annullere min bestilling. Kan jeg det?

Det er ikke noget problem, hvis du ønsker at ændre kontaktoplysninger efter at ordren er afgivet. Det er desværre ikke muligt at annullere din ordre eller ændre indholdet af en allerede bekræftet ordre. Dette har at gøre med vores logistikopsætning - ændringer af ordrer ville simpelthen forsinke vores levering for meget. Derfor kan vi ikke foretage ændringer i ordrelisten, når du først har godkendt denne.

Hvis du ønsker at ændre dine kontaktoplysninger er det muligt og gratis, så længe ordren endnu ikke er blevet behandlet. Kontakt os via telefon eller chat så hurtigt som muligt, så vi kan foretage ændringen, inden ordren begynder at blive behandlet.

Hvordan beregner jeg min leveringstid?

Vi forstår, at dette er vigtigt for dig. Det er nemt at estimere, hvornår du senest vil modtage din ordre. Når du har modtaget din ordrebekræftelse, betyder det, at din ordre er blevet bekræftet. Bekræftelsen sendes til den e-mail, som du angav ved kassen, dengang du bestilte. Når du har modtaget din kvittering, kan du begynde at tælle dagene ned, indtil din ordre senest bliver leveret.

Hvis du bestiller på en mandag, tæller denne dag som arbejdsdag 0. Tirsdag - arbejdsdag 1 Onsdag - arbejdsdag 2 Torsdag - arbejdsdag 3 osv. For ordrer afgivet fredag, lørdag og søndag tæller den efterfølgende mandag som arbejdsdag 1.

Selv om vi gør alt, hvad vi kan for at levere inden for tidsrammen, sker det, at det tager længere tid. Ved lejligheder som f.eks. højsæson, ordrevolumen eller uforudsete omstændigheder.

Hvor lang tid har jeg til at afhente min ordre på et afhentningssted?

Et meget relevant spørgsmål, tak for det! Hvor længe din ordre bliver på afhentningsstedet afhænger af, hvilken fragtdistributør du har valgt. Nedenfor kan du se, hvor mange dage din ordre bliver hos de enkelte transportører, før den sendes tilbage til os.

PostNord Delivery point – Returneres 14 dage efter levering PostNord Home Delivery - Returneres 14 dage efter levering Budbee Home Delivery – Returneres efter 3 leveringsforsøg Budbee Parcel Cabinet - Returneres 7 dage efter levering Airmee Home Delivery - Returneres efter 3 leveringsforsøg

Bemærk venligst, at en ordre, der ikke afhentes inden for de angivne dage, vil blive returneret til Motatos og kan resultere i, at du bliver opkrævet et gebyr for returforsendelsen pr. pakke.

Hvorfor sendes mine varer fra Sverige?

Når vi gør varerne tilgængelige for så mange som muligt, kan vi sammen redde mere mad. En stor butik og et samlet lager med et godt vareudvalg er nøglen, det har vi lært gennem årene. Derfor har vi valgt at placere alle varerne samlet, hvor vores 130 kollegaer knokler for at få varerne hjem til dig.

Med et mindre lager ville produktudvalget i shoppen blive dårligere, og færre kunder ville være med til at redde varerne. Vi ville desuden risikere at skulle sige nej til at redde store partier (eks. 20 ton pasta), som så kunne gå til spilde, hvilket ville have en langt større miljøpåvirkning end varernes transport.

Fortydelsesret

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Fortrydelsesretten udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.

Drejer det sig om en aftale om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager den første vare.

Du kan læse mere om fortrydelsesretten og retten til retur lige her.

Der mangler en eller flere varer. Hvad gør jeg?

Hvis du mangler en eller flere af dine bestilte varer, så husk at tjekke din følgeseddel for at sikre dig at en eller flere af varerne ikke var udsolgt. Hvis dette er tilfældet vil der stå 0 under dette produkt din følgeseddel og på din faktura fra Klarna. Korrektionen af beløbet sker automatisk, du skal selvfølgelig ikke betale for dit manglende produkt. Det sker desværre, at der kan opstå fejl i denne proces, og så må du kontakte kundeservice for refundering.

Husk at oplys dette når du kontakter os:

Dit ordrenummer Hvilken vare du mangler og antallet Hvis pakken var beskadiget ved levering, har vi brug for at få skaden dokumenteret

Min ordre er beskadiget

Først og fremmest er vi kede af at høre, at din ordre blev beskadiget. Selv om vi gør vores bedste for at undgå skader, sker det alligevel nogle gange. Hvis du indsender en klage til os, vil vi gøre vores bedste for at gøre det godt igen. Sådan indgiver du en klage her. For at klagen kan forløbe så gnidningsløst som muligt, beder vi dig om at dokumentere skaderne på kassen og genstandene.

Du bedes have disse oplysninger klar, når du kontakter os:

Ordrenummer Nummer og navn på de beskadigede varer.

Min rabatkode virker ikke, hvordan kan det være?

Vi hader også, når det sker. Hvis din rabatkode ikke virker, er her nogle typiske problemer, som du måske skal kigge på:

  • Den mindste ordreværdi, der gælder for koden, er ikke nået.
  • Koden er stavet forkert, eller der er et mellemrum i koden.
  • Rabatkoden er udløbet, eller den er ikke aktiv endnu
  • Koden kunne kun bruges én gang eller kan kun bruges én gang for nye kunder
  • Koder kan kræve, at visse produkter skal være i indkøbskurven, for at rabatkoden kan fungere.
  • Hvis der stadig er problemer, er du velkommen til at kontakte kundeservice.
Jeg har en rabatkode, hvor kan jeg tilføje den?

Et gammelt ordsprog siger, at rabatkoder aldrig bør gå ubrugte hen! Du kan tilføje din rabatkode ved kassen i feltet ’rabatkode’.

Hvis din rabatkode er gyldig, vil du se en grøn boks, der bekræfter, at rabatkoden er blevet tilføjet, og du kan derefter se, at koden er blevet tilføjet til ordreoversigten. Det er ikke muligt at kombinere flere rabatkoder på en og samme ordre.

Der cirkulerer desværre inaktive og ugyldige rabatkoder på nettet, som vi desværre ikke kan kontrollere. I det usandsynlige tilfælde, at du har en inaktiv rabatkode, vises en rød tekst i rabatkodefeltet, som fortæller, at rabatkoden ikke er gyldig.

Jeg har problemer med at færdiggøre min ordre

Hvis du støder på problemer, når du forsøger at gennemføre din bestilling, skyldes det i de fleste tilfælde en gammel cookie, som kan få hjemmesiden til ikke at fungere, som den plejer at gøre. Du kan i så fald prøve at rydde dine cookies og historik på den enhed, som du bruger. Hvis du allerede har testet det, og problemet fortsætter, er det meget behjælpeligt, hvis du tager kontakt til os og giver os følgende oplysninger:

  • Hvilken enhed du bruger
  • Hvis du får nogen fejlmeddelelser
  • Hvor på webstedet du oplever problemet
  • Om du er logget ind eller ud, når fejlen opstår
Kan jeg afhente min pakke på jeres lager?

Det er desværre den eneste ting, vi ikke kan gøre. Vi har simpelthen ikke personale til det.

Du kan læse mere om vores levering her.

Om produkter & priser
Hvorfor varierer vores produktsortiment hele tiden?

Eftersom det er vores kald at redde varer, som ellers var blevet smidt ud, afhænger vores produktsortiment af hvilke varer, vi får tilbudt. Det indebærer altså, at vores sortiment altid varierer. Det kan man vælge at se som et problem, eller som en konstant strøm af daglige nyheder og spændende produkter, som du og dine klimatossede venner har adgang til.

Hvad mener I med normalpris?

Alle vores produkter har en Motatos-pris og en normalpris. Den normale pris er baseret på, hvad det tilsvarende produkt koster i en mellemstor dansk fødevarebutik. Hos Motatos stræber vi altid efter, at vores priser er op til 80% billigere end normalpriserne. Normalpriserne inkluderer ikke lokale priser, salg eller salgsfremmende priser.

Jeg har modtaget et forkert produkt

Vi hører dig. Selv om vi kan lide uperfekte produkter lige så meget som de perfekte, vil vi stadig have den rigtige slags uperfekt. Hvis du har modtaget det forkerte produkt i din ordre, er vi virkelig kede af det og vil gerne hjælpe dig. Kontakt venligst kundeservice, så vil vi gøre vores bedste for at løse dette for dig.

Hvor kan jeg finde indholdet af produktet?

Devil’s in the details, det giver vi dig helt ret i! Hvert produkt på vores websted har sin egen produktside, hvor du kan se mere detaljerede oplysninger om produktet.

Du kan se emballagemærkningerne ved at gennemse produktbillederne på produktsiden. Brug pilene ved siden af produktbilledet for at flytte mellem billederne. Hvis du ikke kan finde produktoplysningerne, kan du altid kontakte os. På nogle produkter er mærkningen og indholdsfortegnelsen opdelt i flere billeder.

Er alle produkterne udløbet?

Det er et rimeligt spørgsmål, og selv om vi opfordrer alle til at stole lige så meget på sanserne som på de skrevne etiketter, er svaret nej. Ikke alle varer har overskredet deres ”bedst før” dato. Vi sælger varer, som ellers ville risikere at blive smidt væk for ingenting af mange årsager, f.eks:

  • Overproduktion
  • Fejltryk
  • Sæsonbestemte produkter
  • Kort eller nogle gange overskredet bedst før dato

Bare at smide disse varer væk, ville være et utroligt spild af planetens ressourcer. Så vi gemmer dem simpelthen og sælger dem med superrabat til klimahelte som dig!

Hvad menes med helt almindelige produkter?

For os refererer helt almindelige produkter til dem, der har lav risiko for at blive smidt ud og ikke opfylder kriterierne for at blive kaldt reddet produkter. I løbet af 2023 udgjorde ca. 5% af varerne på vores hjemmeside almindelige produkter.

Om “bedst før” & datomærkninger
Kan en vare være gået over "bedst før" datoen?

I nogle tilfælde kan varer, vi har til salg, have overskredet bedst-før datoen. Her er det vigtigt at huske på, at den kan være akkurat lige så god, som inden bedst-før datoen er nået. Vi sælger kun bedst-før datovarer og ikke køle-, fersk- eller frysevarer med "sidste anvendelsesdato", og det vil være klimatosset at kassere det. Netop fordi vores forretningsmodel er, som den er, kan vi sælge varerne så billigt. Desuden kvalitetssikrer vi løbende varerne på vores lager. Mad skal spises, ikke smides ud.

Hvorfor har nogle af mine produkter overskredet "bedst før" datoen?

Hos Motatos udfordrer vi den måde, vi tænker om bæredygtigt forbrug på. Vi ønsker, at alle skal kunne bidrage til at redde vores planet på en ubesværet måde. Og vi mener, at en revolution af den måde, vi alle ser på madspild, er et godt sted at starte. Hos Motatos tager vi os af allerede producerede overskudsvarer og sælger dem senere online til overkommelige priser. Vores kunder er folk, der ønsker at købe perfekt god mad, som ellers ville være gået til spilde. Læs mere om, hvordan det fungerer her.

Hvad er "sidste anvendelsesdato"?

"Sidste anvendelsesdato" bruges på fødevarer, som producenten bedømmer hurtigt kan forringes og udgøre en sundhedsrisiko. Det er den sidste dag, som producenten står inde for at en fødevare kan spises eller drikkes uden risiko for sundheden. Generelt kan man sige, at dette gælder letfordærvelige varer som: Hakkekød, rå fisk og råt fjerkræ, og frugt og grønt.

Motatos sælger ikke varer med en "sidste anvendelsesdato". Vi sælger udelukkende varer med den "bedst før" datomærkning.

Det betyder, at du kan anvende varerne selvom deres "bedst før" dato er overskredet. Du skal blot opbevare dem korrekt i original forseglet emballage. Hvert produkts ”bedst før” dato vises altid på produktsiden, i forbindelse med at du bestiller din vare.

HAR DU FLERE SPØRGSMÅL?

Så vil vi meget gerne besvare dem. Du kan kontakte vores kundeservice, og så lover vi, at svare dig hurtigst muligt.