Handelsbetingelser

Senest opdateret: 13.03.2024

Når du handler på Motatos hjemmeside (motatos.dk) indgås alle aftaler med Matsmart in Scandinavia ApS, selskabsnr. 40800506, c/o Azets Insight A/S Lyskær 3 C, 2730 Herlev (herefter ”Motatos” eller ”Vi/Os/Vores"). Du accepterer samtidig med dit køb nedenstående handelsbetingelser.

De gældende handelsbetingelser for dine køb vil altid være tilgængelige på denne side. Vi henviser herudover til de almindelige købe- og aftaleretlige regler, herunder reglerne om forbrugeraftaler, i dansk lovgivning. Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte os via +45 89 88 82 28 eller hello@customerservice.motatos.dk.

Børn og unge under 18 år kan ikke handle på motatos.dk. Køb skal derfor foretages af forældre, værger eller andre, der lovligt kan handle på barnets vegne.

Det er en forudsætning for køb hos Motatos, at du opretter en brugerkonto. Brugerkontoen oprettes, når du foretager dit første køb. Du er ansvarlig for at hemmeligholde dine brugeroplysninger.

1. Bestilling og priser

Der er et minimumsbeløb på 249 DKK for bestillinger hos Motatos. Alle priser på Motatos er i danske kroner og inkl. moms og afgifter, men ekskl. pant, emballage og leveringsgebyr.

Du kan se det samlede beløb for dit indkøb, ekskl. pant, emballage og eventuelt leveringsgebyr, i indkøbskurven. Priserne inkl. pant, emballage og leveringsgebyr vises, før du gennemfører ordren.

Når du gennemfører en bestilling, modtager du en ordrebekræftelse på bestillingen via den e-mail, du har indtastet, eller som er tilknyttet din konto.

Leveringsomkostningerne opkræves per pakke og varer afhængig af antal varer, varetype, vægt og volumen. Leveringsomkostninger beregnes og fremgår inden gennemførelsen af købet.

Motatos tager forbehold for force majeure. I tilfælde af forsinkelser, restordre eller udsolgte varer, bestræber vi os på hurtigst muligt at informere dig herom, og hvad vi kan gøre i sagen.

Prisfejl/trykfejl

Hvis en pris er åbenlyst forkert, og du rimeligvis burde havde opdaget dette, er vi ikke forpligtet til at levere det pågældende produkt til den forkerte pris.

2. Betaling

Vi samarbejder i øjeblikket med Stripe i forbindelse med betalingshåndtering. Når du gennemfører et køb hos os, accepterer du samtidig Stripes vilkår og betingelser, som du kan læse her.

På Motatos hjemmeside kan du betale med følgende betalingskort: VISA-dankort, VISA, Mastercard, Eurocard og Amex. Du kan også betale med Google pay og Apple pay. Der er i øjeblikket ikke et kortgebyr, når du handler hos os. Der er intet fakturagebyr for private.

Ved køb med Klarna Faktura vil du først modtage dine varer, og herefter har du en betalingsfrist på 30 dage. Aftalen om betaling hos Klarna bortfalder, når et køb fortrydes, jf. forbrugeraftalelovens § 26. For fuldstændig information om Klarnas vilkår og betingelser for køb med Klarna Faktura, klik her. Klarna gennemgår og vurderer dine oplysninger, og ved berettigede anledninger udveksler Klarna oplysningerne med andre kreditoplysningsbureauer (kredit check). Hvis resultatet af kredit checket ikke er tilfredsstillende, kan Klarna nægte dig at benytte denne betalingsform og henvise til andre betalingsformer. Dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med databeskyttelsesloven (persondataloven) og videregives ikke til tredjemand, med henblik på marketingsformål. For yderligere information om Klarna besøg www.klarna.dk. Her kan du også læse mere om Klarnas beskyttelse af personoplysninger.

Når du har placeret din ordre, bliver pengene reserveret på din konto. Pengene trækkes dog først, når varerne sendes til den valgte leveringsadresse. I forbindelse med del-leverancer trækkes kun det beløb, der svarer til den faktisk afsendte leverance. Faktura for købet sendes via e-mail. Fakturaen indeholder ikke følsomme oplysninger, men det vil altid fremgå, at varerne er betalt med Dankort/kreditkort og af hvem.

Ved betaling vil overførslen af dine kortinformationer og det aftalte købsbeløb ske i krypteret form via SSL-kryptering. Købet er krypteret, så dine informationer er beskyttet mod tredjepart. Motatos gemmer ikke dine oplysninger.

3. Levering

Leveringsomkostningerne varierer afhængigt af bl.a. antal varer, varetype, leverandør, vægt og volumen. Leveringsomkostningerne fremgår inden gennemførelsen af købet og kan estimeres til: 49-69 DKK (Fragtomkostningerne afhænger af ordreværdi, leveringsmetode og antallet af bestilte kasser).

For specifikke informationer om leveringsomkostningerne, brug dette link. Leveringstiden afhænger af, om den bestilte vare er på lager, og hvilken transportør, der skal levere varen. Du ser vores nuværende transportpartners forventede leveringstid ved kassen, inden du gennemfører dit køb.

Har du spørgsmål om levering efter afsendelse fra vores lager, henviser vi til den pågældende transportpartner, eksempelvis for så vidt angår spørgsmål om ordresporing.

Du vil altid modtage en e-mail fra os, når din ordre er færdigbehandlet på vores lager. Hvis du mod forventning ikke modtager en sådan e-mail, eller hvis du har andre spørgsmål, bedes du kontakte vores kundesupport.

I forbindelse med afsendelse af varerne modtager du en e-mail med din faktura. Det fremgår af fakturaen, om der er varer, vi ikke kunne levere eller har erstattet.

Det er ikke noget problem, hvis du ønsker at ændre kontaktoplysninger efter at ordren er afgivet. Det er desværre ikke muligt at annullere din ordre eller ændre indholdet af en allerede bekræftet ordre. Dette har at gøre med vores logistikopsætning - ændringer af ordrer ville simpelthen forsinke vores levering for meget. Derfor kan vi ikke foretage ændringer i ordrelisten, når du først har godkendt denne.

Afhentes varerne ikke fra afhentningsstedet, sendes de retur til vores lager, og vi forbeholder os i så fald ret til at fratrække et fragtbeløb på 190 dkk fra returbeløbet, jf. fortrydelsesretten.

4. Reklamation

Hvis du mod forventning modtager en vare, som ikke lever op til dine forventninger, hører vi meget gerne fra dig, så vi kan udbedre fejlen. Vi gør opmærksom på, at du har 2 års reklamationsret i overensstemmelse med købelovens regler, når der er tale om varer, der ikke er fødevarer eller til husholdningens løbende forbrug. For fødevarer og varer til husholdningens løbende forbrug, gælder der en forkortet reklamationsret på grund af varens karakter og holdbarhed afhængig af den konkrete vare. Med andre ord begrænses reklamationsretten af varens naturlige holdbarhed.

Alle reklamationer skal ske hurtigst muligt og senest 2 måneder fra tidspunktet, hvor du modtager din(e) vare(r) og bliver opmærksom på fejlen. Er der tale om fødevarer eller varer til husholdningens løbende forbrug, skal du dog reklamere hurtigst muligt fra det tidspunkt, hvor manglen konstateres. Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
Reklamation kan ske ved at kontakte os på 89 88 82 28 eller hello@customerservice.motatos.dk.

Returadresse:
Matsmart in Scandinavia
Vältgatan 8
702 27 Örebro
Sverige

OBS: Før du returnerer, kontakt venligst vores kundeservice som anvist ovenfor.

5. Fortrydelse

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.

Drejer det sig om en aftale om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager den første vare.

Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til hello@customerservice.motatos.dk. Du kan også benytte standardfortrydelsesformularen vedhæftet til din ordrebekræftelse, eller her. Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.

Returnering: Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os. Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.

Ingen fortrydelsesret: Disse aftaler kan ikke fortrydes:

Levering af varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt.

Bemærk venligst, at fortrydelsesretten ikke gælder for fødevarer eller køb af varer, som af sundheds- eller hygiejnemæssige årsager ikke med rimelighed kan returneres, fordi kunden har brudt forseglingen. Fortrydelsesretten gælder heller ikke for andre dagligdags husholdningsartikler som f.eks. papirhåndklæder, vaskemidler og hygiejneprodukter.

Varens stand, når du sender den retur: Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Tilbagebetaling af købsbeløbet: Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.

Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen. Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.

Sendes retur til Før du sender retur, så kontakt venligst vores kundeservice på +45 89 88 82 28 eller på hello@customerservice.motatos.dk, for procedure.

Returvarer sendes til Matsmart in Scandinavia, Vältgatan 8, 702 27 Örebro, Sverige. Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til den aftalte adressen. OBS: Før du returnerer, kontakt venligst vores kundeservice som anvist ovenfor.

6. Klagemuligheder

Hvis vi ikke kan løse din klage over varer købt hos Motatos i mindelighed, kan du indgive klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, beliggende Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via dette link.

Det er også muligt at klage via EU-Kommissionens online klageportal, hvor klage kan indgives her. Denne klagemulighed er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land end Danmark. Hvis du indgiver klage igennem denne portal, beder vi dig angive vores e-mailadresse hello@customerservice.motatos.dk

7. Cookies

Vi anvender cookies på hjemmesiden. Læs nærmere om anvendelsen af cookies i vores betingelser herfor: cookiepolitik.

8. Personoplysninger og Data

Når du handler og afgiver bestilling hos Motatos, skal du afgive en række personoplysninger som led i behandlingen af din ordre. Du kan læse mere om, hvordan vi registrerer, behandler og opbevarer dine personoplysninger og data i vores privatlivspolitik, der er tilgængelig her: integritetspolitik.

Persondatapolitik

Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:

  • Brugernavn.
  • E-mailadresse.
  • Kundetype (privat person / virksomhed).
  • Navn, telefonnummer og land.
  • Adgangskode.
  • Kontaktoplysninger (såsom adresse, leveringsadresse, email-adresse, telefonnummer og kode til port).
  • Ordrenummer.
  • Oprettelsesdato for brugerkonto.
  • Ordreinformation, f.eks. information om bestilte produkter (denne information er også behandlet, når du bestiller en ordre uden at være logged ind på din brugerkonto).
  • Betalings-, købs-, og ordrehistorik.

Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig. Disse oplysninger kan deles med Matsmart In Scandinavia AB for at behandle din ordre og levere dem til dig.

Personoplysningerne registreres hos Matsmart In Scandinvia AB og opbevares i maksimalt fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.

Vi samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.
Den dataansvarlige på https://motatos.dk/ er Matsmart In Scandinvia AB.
Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig. Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen. Du kan skrive til os på databeskyttelse@motatos.dk.

9. Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål til handelsbetingelserne eller brugen af Motatos hjemmeside, kan du rette henvendelse til +45 89 88 82 28 eller på hello@customerservice.motatos.dk.